گفتيم يکي از معجزات پيامبر اکرم(ص) معراج آن حضرت بود. در معراج يک جلسه پرسش و پاسخي بين خدا و پيامبر اکرم(ص) اتفاق افتاده و خداوند به سؤال پيامبر اکرم(ص) در مورد افضل اعمال که توکل بر خدا و راضي بودن به رضاي خداست پاسخ داده و در تکميل جواب به عوامل کسب محبوبيت اشاره فرمود. بعد توضيح داده: محبت خدا ذاتي است و تحت تآثير اعمال مردم قرار نمي گيرد. خداوند فرمود: محبوبين درگاه الهي ويژه گي هايي دارند يک: همه چيز را با چشم خدايي مي بينند. دو: به در هيچ کس نمي روند. سه: لقمه حرام نمي خورند. در ادامه خداوند توصيه مي کند پيامبر به حداقل خوراکيها و نوشيدنيها و پوشيدنيها قناعت کند تا با ورعترين مردم باشد. در مورد خوردن و آشاميدن بحث مختصري داشتيم اما پوشاک.
پوشش يکي از شئونات انساني است که به دو صورت ظاهري و باطني مي باشد که در اصطلاح حجاب و عفاف گفته مي شود حجاب پوشش ظاهري و عفاف پوشش باطني است و مختص ن نيست آقايان هم بايد حجاب و عفاف داشته باشند. بر همين اساس به ن و مردان دستور حجاب و پوشش ميدهد که بدن خود را بپوشانند. خداوند لباس را نعمت الهي معرفي مي کند: « يا بَني آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْکُمْ لِباساً يُواري سَوْآتِکُمْ وَ ريشاً وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِکَ خَيْرٌ ذلِکَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّکَّرُونَ؛ اي فرزندان آدم! لباسي براي شما فرستاديم که اندام شما را مي پوشاند و مايه زينت شماست اما لباس پرهيزگاري بهتر است! اينها [همه] از آيات خداست ، تا متذکّر شوند.»(سوره اعراف ،آيه26)
برخلاف تصور برخي، عرياني تمدن نيست؛ عرياني تنبيه و مجازات است: « فَدَلاهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُلْ لَكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ پس[شيطان] آن دو( آدم و حوا) را با فريب به سقوط كشانيد پس چون آن دو از [ميوه] آن درخت [ممنوع] چشيدند برهنگى هايشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ[هاى درختان] بهشت بر خود آغاز كردند و پروردگارشان بر آن دو بانگ بر زد مگر شما را از اين درخت منع نكردم و به شما نگفتم كه در حقيقت شيطان براى شما دشمنى آشكار است.»(سوره اعراف، آيه22) خداى متعال اعراف مى فرمايد: «همين که آدم و همسرش از آن درخت ممنوع چشيدند، بلافاصله لباس هايشان از تنشان فرو ريخت و اندامشان آشکار گشت» يعني ما آنان را تنبيه کرديم؛ به مجرد چشيدن از ميوه درخت ممنوع، اين عاقبت شوم به سراغ آنها آمد و پوششى که نشانه اى براى شخصيت آدم و حوا محسوب مى شد با نافرمانى از اندامشان فرو ريخت. آنها بلافاصله از برگ درختان براي خود پوششي ساختند. يعني حيا فطري است. بي حيايي عارضي است. انسان فطرتا دوست دارد پوشيده باشدبا تبليغ و فيلمها انسان را به طرف بي حيايي و عرياني سوق مي دهند.
شکر نعمت لباس به استفاده صحيح و مناسب از آن است که متأسفانه در استفاده از لباس افراط و تفريط شده است. پوشش نبايد لباس شهرت باشد. پيامبراکرم(ص) فرمودند: « کسي که دردنيا لباس شهرت بپوشد، خداوند روز قيامت بر او لباس ذلت خواهد پوشانيد.»(ميزان الحکمه، ج 5، ص306) به عنوان مثال وقتي اکثر آقايان کت و شلوار پانصد هزارتوماني مي پوشند پوشيدن کت و شلوار دو ميليوني لباس شهرت است . پوشيدن لباسي که مردم با انگشت نشان بدهند(انگشت نما) اشکال دارد.
در مورد کيفيت لباس بحثهاي زيادي در متون ديني مطرح شده است.
ادامه حديث، خداوند در شب معراج به پيامبر اکرم(ص) فرمود: وَ لاتَدَّخِرْ لِغَدٍ وَ دُمْ عَلَي ذِکرِي فَقَالَ يا رَبِّ کيفَ أَدُومُ عَلَي ذِکرِک فَقَالَ بِالْخَلْوَةِ عَنِ النَّاسِ وَ بُغْضِک الْحُلْوَ وَ الْحَامِضَ وَ فَرَاغِ بَطْنِک وَ بَيتِک مِنَ الدُّنْيا يا أَحْمَدُ احْذَرْ أَنْ تََ مِثْلَ الصَّبِي إِذَا نَظَرَ إِلَي الْأَخْضَرِ وَ الْأَصْفَرِ وَ إِذَا أُعْطِي شَيئاً مِنَ الْحُلْوِ وَ الْحَامِضِ اغْتَرَّ بِهِ. و براي روز بعد ذخيره مکن و بر ذکر من مداومت نما. پرسيد: چگونه بر ذکر تو مداومت کنم؟ فرمود: با دوري از مردم و گرويدن به خلوت و عدم توجّه به تلخ و شيرين دنيا و خالي داشتن شکم و خانهات از نعمتهاي دنيايي. اي احمد! بر حذر باش که مانند کودکان نباشي، که هر رنگي را مي بينند و هر چيزي را از ترش و شيرين که به دست مي آورند، فريب مي خورند.
براى فردا ذخيره نكن، اگر علت ذخيره كردن عدم توكّل باشد و به احتكار بيانجامد کار مذمومي است چرا که خداي امروز، خدا فردا هم هست و فردا هم مىتواند براى ما روزى فراهم كند ولي اگر منظور از ذخيره کردن صرفه جويي در وقت باشد و هر روز به دنبال روزي نرود تا فرصت براي کارهاي خير داشته اشکالي نخواهد داشت.
انسان در تنهايي گناه نمي کند وقتي دو نفر باهم مي نشينند ساکت نخواهند بود بالاخره صحبت مي کنند هشتاد هفتاد در صد اين صحبتها يا غيبت است يا لغو است يا تمسخر ديگران و انسان به گناه مي افتد
دلا خو کن به تنهايي که از تنها بلا خيزد سعادت آن کسي دارد که از تَن ها بپرهيزد
البته در بحث دورى کردن از مردم، منظور کساني است كه معاشرت با آنها موجب غفلت از ياد خدا مىشود و الا معاشرت با کسي که آدمي را به ياد خد مي اندازد مانعي ندارد.
يا رسول الله مانند كودكان به زرق و برق دنيا حريص نباش. انسان نبايد به زرق و برق فريبنده دنيا دلخوش كند. مانند کودکان ترش و شيرين را يکجا بخواهد بستني هم مال من، لواشک هم مال من؛ مصاديق آن در ما، کلاسهاي دانشگاه تبريز هم مال من، آزاد اسلامي هم مال من، مراغه هم مال من. حرص انسان را بيچاره مي کند.
براي رسيدن به محبوبيت بايد شكم از خوردن اضافي خانه از لوازم اضافي خالي باشيد. شيشه و بلورهاي داخل بوفه در خانه که ميليونها هزينه شده است و سالي يک بار هم استفاده نمي شود اضافه است. دردسر هم دارد هنگام زله همه به فکر جانشان هستند اين بدبخت محکم از بوفه مي گيرد که نريزد و کريستالهاي داخل آن نشکند. رسول اااه(ص) خيلي مراقب بودند. نقل است وقتى پيامبر(ص) پرده رنگارنگى را بر سردر حجره فاطمه آويزان ديدند، ناراحت شدند و بدون سخن گفتن گذشتند، حضرت زهرا(عليها السلام) كه از نيى پدر آگاه شدند فوراً پرده را باز كردند و در راه خدا انفاق نمودند.
«يا اَحْمَد: اِحْذَرْ اَنْ تَكُونَ مِثْلَ الصَّبىّ اِذا نَظَر اِلَى الاْخْضَرِ وَالاْصْفَرِ اَحَبَّهُ وَ اِذا اُعْطِىَ شَيْئاً مِنَ الْحُلْوِ وَالْحامِضِاِغْتَرَّ بِهِ؛ مانند كودكان و خردسالان مباش كه چون چشمشان به سبز و زردى بيفتد (مظاهر دنيوى) و يا چيزى به آنها بخشيده شود، فريفته مىشوند
درس عروج از معراج پيامبر اکرم(1)
درس عروج از معراج پيامبر اکرم(2)
درس عروج از معراج پيامبر اکرم(2)
درس عروج از معراج پيامبر اکرم(3)
درس عروج از معراج پيامبر اکرم(4)
مي ,وَ ,لباس ,هم ,يا ,ص ,هم مال ,پيامبر اکرم ,اکرم ص ,در مورد ,و شيرين
درباره این سایت